Het online aandeel van dagelijkse boodschappen in Nederland blijft de komende jaren klein. Ook in 2020 of 2025 zal de internetverkoop voor de meeste supermarktketens waarschijnlijk niet rendabel zijn, meldt Het Financieele Dagblad op basis van een analyse van EFMI Business School.
De online verkoop van dagelijkse boodschappen heeft nu een marktaandeel van 1,1 procent. De Nederlandse markt loopt zo’n tien jaar achter op Groot-Brittannië, waar dat percentage nu vijf procent is. Als de markt in Nederland in hetzelfde tempo groeit als de Britse, bereikt die in 2025 een marktaandeel van vijf procent, verwacht EFMI. In het meest optimistische scenario komt dan alleen voor Albert Heijn en Jumbo een rendabel verdienmodel in zicht, zegt onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van EFMI.
Afhankelijk van verschillende factoren zou de groei kunnen mee- of tegenvallen. Een ruimere keuze in bezorgdiensten en de komst van nieuwe aanbieders, zoals Picnic en AmazonFresh, zou de groei kunnen versnellen. Als online boodschappen doen niet meer keuze of gemak brengt dan een fysieke supermarkt, kan de groei ook lager uitvallen.
Consumenten verwachten volgens recent onderzoek van ING dat over vijf jaar twintig procent van alle dagelijkse boodschappen online worden gedaan. Albert Heijn heeft momenteel tachtig procent van de onlinemarkt voor supermarkten in handen, terwijl wel vrijwel alle supermarktketens online actief zijn.
Reacties 0