Retailverkopen klimmen verder in EU

De detailhandelsverkopen in de Europese Unie zijn in november met 0,2 procent gestegen in vergelijking met de voorgaande maand. In de eurozone liepen de verkopen met 0,3 procent terug, blijkt uit cijfers die statistiekbureau Eurostat vrijdag heeft gepubliceerd. Waar de verkopen in de EU in 2015 bijna elke maand toenemen, dalen die in de eurozone voor de derde maand op rij.

Het verschil tussen de twee regio’s schuilt in november in de prestaties van de non-foodbranche. In de EU liepen de verkopen daar met 0,4 procent toe, terwijl de eurozone juist een daling van 0,4 procent noteerde. De foodbranche verkocht zowel in de EU als eurozone 0,1 procent minder.

Roemenië zag de detailhandelsverkopen het hardst toenemen van alle landen in de EU (2,6 procent). Groot-Brittannië volgt met 1,8 procent op de tweede plaats, Polen staat met 1,6 procent op plek drie. Letland (min 3,2 procent), Portugal (min 1,6 procent) en Estland (min 1,5 procent) noteerden de sterkste krimp. De Nederlandse cijfers zijn vertrouwelijk.

In vergelijking met november 2014 namen de verkopen in de EU met liefst 2,6 procent toe. In de eurozone komt de groei in vergelijking met vorig jaar uit op 1,4 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!