De filialisering van de Nederlandse winkelstraten is tot stilstand gekomen en loopt inmiddels zelfs wat terug. Waar in 2012 nog 26 procent van de winkelpanden in handen was van een filiaalbedrijf, lag dat percentage eind 2015 op 25,4 procent. Dat meldt de Volkskrant op basis van cijfers van marktonderzoeker Locatus.
Locatus maakte een jaar terug al bekend dat de filialiseringsgraad voor het eerst was afgenomen. Tot en met 2012 telden de winkelstraten steeds minder zelfstandigen en meer filiaalbedrijven. Die verhouding in het aantal verkooppunten bleef vervolgens stabiel, maar nam in 2014 al licht af.
Deze daling heeft zich vorig jaar dus verder voortgezet en zal dat volgens onderzoeksdirecteur Gertjan Slob ook dit jaar doen. Hij wijst erop dat de wereld steeds dynamischer wordt. “Zelfstandigen kunnen daar beter op inspelen dan loggere ketenbedrijven.”
De filialisering loopt nog wel licht op in de mode- en schoenenbranche, waar inmiddels 37,4 procent van de winkelpanden onderdeel uitmaakt van een ketenbedrijf. Verder merkt Locatus op dat de afnemende filialisering vooral in de mindere straten en in kleine steden afspeelt. Daarnaast is zo’n zestig procent van het totale winkelvloeroppervlakte nog altijd in handen van winkelketens.
Door de komst van buitenlandse spelers gaat de filialisering in de topstraten volgens Slob ‘onverminderd door’. “Maar op B- en C-locaties zie je een vernieuwing van het winkelaanbod.”
Reacties 0