Het midden- en kleinbedrijf in de Nederlandse detailhandel heeft in 2015 1,8 procent meer verkocht dan een jaar eerder. Dit jaar mogen de winkeliers een afzetgroei van 2,4 procent verwachten. Dat blijkt uit recente prognoses van onderzoeksbureau Panteia, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
De detailhandel draagt daarmee sterk bij aan de groei van het mkb, dat het vooral van de groeiende binnenlandse bestedingen moet hebben. De groei van de bruto toegevoegde waarde is vorig jaar uitgekomen op 3,2 procent, terwijl voor dit jaar een groei van 2,8 procent wordt verwacht. Dat is hoger dan in het grootbedrijf, waar de percentages op respectievelijk 2,2 en 2,4 procent liggen.
Uit de cijfers van Panteia blijkt echter dat het grootwinkelbedrijf het in de detailhandel beter doet dan het mkb. Zo groeide de afzet van grootwinkelbedrijven dit jaar met 2,2 procent en wordt dit jaar een stijging van 2,8 procent verwacht. De totale detailhandel groeit daardoor met 2,5 procent, tegen twee procent in 2015.
Reacties 0