De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is in 2015 naar schatting met tien procent gestegen. Voor het eerst sinds jaren is de omzet uit fysieke producten, zoals cd’s en LP’s, niet gedaald. Dat heeft brancheorganisatie NVPI donderdag bekendgemaakt.
De stijging van de muziekmarkt zit hem met name in de toenemende populariteit van streamingdiensten. De omzet uit die diensten stijgt met zeker 33 procent, aldus NVPI. De digitale markt streeft daarmee de fysieke voorbij, met een aandeel van 52 tegen 48 procent. “We moeten vijftentwintig jaar terug om een dergelijke stijging van de muziekmarkt in een jaar te zien”, zegt directeur Paul Solleveld van de brancheorganisatie.
Recent bleek al dat het aantal platenzaken in 2015 voor het eerst sinds jaren weer is gestegen, van 245 naar 265. In 2007 waren dat er nog 815. Verder maakten vertelden muziekspeciaalzaken Concerto, Plato, Velvet en Sounds dat hun omzet vorig jaar is toegenomen.
De groeiende populariteit van vinyl voor die kleine opleving in de winkelstraat, stelt eigenaar Dick van Dijk van Concerto en Plato. “Er komen weer wat tweedehands muziekwinkels en snuffelzaken bij. Een platenzaak is daarvoor een groot woord.”
Van Dijk gaat in het februarinummer van RetailTrends verder in op de groeiende populariteit van vinyl en zijn initiatieven om de loop in de winkels van Concerto en Plato te houden. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0