Rituals is in gesprek om in de Verenigde Staten te starten met sameday-delivery. "We kijken daarbij naar crowdsourcing à la Uber en Deliv", aldus global e-commercemanager Martijn Cornelissen op de Webwinkel Vakdagen.
De beautyketen is momenteel in 24 landen actief, maar wil niet in elk land een apart magazijn openen. Ook bezorging vanuit Nederland is vanwege de lange levertijden en hoge kosten geen optie. Partijen als Deliv bieden volgens Cornelissen uitkomst, omdat daarmee vanuit de winkels bezorgd kan worden. "In Nederland is dat nog niet zo groot, maar in Amerika is er op dit gebied wel wat aan de hand."
Cornelissen wil graag de zichtbaarheid van e-commerce in de winkels vergroten. Waar de webwinkel veel traffic naar de fysieke vestigingen genereert, moet dat ook andersom gebeuren. Daarvoor wil hij het silodenken binnen de organisatie doorbreken. "Ik zie graag dat winkelpersoneel de online verkoop pusht, maar dat zit nog niet in hun verkooptargets."
Rituals heeft de ambitie om het online aandeel te laten groeien van de huidige zes naar twintig procent in 2020. Omdat de retailer inmiddels gemiddeld twee winkels per week opent, vergt dat volgens Cornelissen een fikse groei. Hij houdt zich daarbij vast aan recent onderzoek van GfK, waaruit blijkt dat consumenten verwachten in de toekomst negentien procent van de health- en beautyproducten online te kopen. "Zulke onderzoeken komen lang niet altijd uit, maar het geeft wel een idee welke kant we opgaan."
Reacties 0