De kortingen die Media Markt tijdens zijn ‘BTW weg ermee dagen’ geeft worden massaal in twijfel getrokken. Een bericht op Facebook waarin wordt aangetoond dat producten voorafgaand aan de actie flink duurder zijn geworden is al meer dan twintigduizend keer gedeeld.
De bewuste foto’s zijn gemaakt door Ellen ten Napel-Wieland, die onder meer op zoek was naar een droger. Op aanraden van een verkoopmedewerker van Media Markt wachtte zij daarvoor de btw-actie af, vertelt ze tegenover het Algemeen Dagblad. De prijs ging echter in ruim een maand tijd omhoog van 579 naar 679 euro, een stijging van ruim zeventien procent. Daardoor blijft er volgens haar weinig korting over gedurende de dagen dat Media Markt de btw betaalt.
Ten Napel-Wieland toont ook aan dat de prijzen van een wasmachine en televisie flink in prijs zijn verhoogd. Ze spreekt van een ‘sigaar uit eigen doos’ en heeft de Autoriteit Consument & Markt ingelicht. De toezichthouder stelt dat bedrijven transparant moeten zijn over hun prijzen. Bovendien mogen consumenten achteraf niet met bijkomende kosten verrast worden, maar daar lijkt in dit geval geen sprake van.
Media Markt voelt zich vanwege alle ophef genoodzaakt een uitleg te geven. De retailer wijst erop dat prijzen in een transparante wereld veranderen en dat die dagelijks vergeleken worden met 25 concurrenten. Afhankelijk van prijswijzigingen bij de concurrentie, kan de prijs zowel omhoog als omlaag aangepast worden.
Merkenstrateeg Paul Moers neemt echter geen genoegen met die uitleg. Hij stelt dat Media Markt prijzen probeert te manipuleren. “Dodelijk voor het merk”, reageert hij.
Reacties 0