Zondagsomzet supermarkten groeit ruim 20 procent

Supermarkten hebben in 2015 1,41 miljard omzet geboekt op zondagen. Dat is een stijging van 21 procent ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit cijfers van GfK.

Ruim twee derde van de huishoudens doet bijna negen keer per jaar boodschappen op zondag, meldt het onderzoeksbureau. Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. 7,8 procent van het omzetaandeel komt van jonge alleenstaanden, die daarmee relatief de grootste groep vormen. Gepensioneerden blijven met net geen vier procent achter.

In het noorden en het oosten van ons land worden relatief minder supermarktbezoeken gebracht op zondag, in de Randstad het meest. Het omzetaandeel nam wel in alle regio's toe.

Het aandeel van vrijdag en zaterdag is door de toenemende populariteit van de zondagen afgenomen. In 2012 behaalden de supermarkten op vrijdag en zaterdag nog 46 procent van hun omzet, in 2015 42,6 procent. Toch blijven deze twee dagen de belangrijkste omzetdagen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!