De verschuiving van Paradigit

Een rationeel besluit. Zo omschrijft Arjen de Koning de beslissing om het faillissement aan te vragen voor de winkels van Paradigit. Maar makkelijk was het niet. Met de Eindhovense retailer verdwijnt een van de laatste zelfstandige computerwinkelketens uit de winkelstraat.

Nog geen half jaar geleden won Paradigit voor de tiende keer op rij de titel ‘Beste Winkelketen’ in de categorie 'computerspeciaalzaken' bij de verkiezing van ABN Amro. Niet alleen een mijlpaal vanwege de dubbele cijfers, maar het is ook nooit eerder voorgekomen dat een computerwinkel deze prijs tien jaar op rij won. Het moet gezegd dat de concurrentie in deze categorie er in de loop der jaren niet groter op geworden is. Media Markt en Paradigit zijn al jaren achtereen de enige twee genomineerden bij de computerwinkels. Na onder meer Dynabyte, Dixons en MyCom ontkwam ook Paradigit uiteindelijk niet aan de ‘malaise in de retailmarkt’, zoals de computerketen de oorzaak van het faillissement zelf verklaart.

Tegenover Quote licht eigenaar Arjen de Koning die conclusie in wat concretere bewoordingen toe. “De fysieke winkels lijden al jaren verlies en de tekorten moesten worden aangevuld uit andere delen van het bedrijf.” Omdat hij geen hoop meer had dat de winkels weer structureel winst gingen draaien, was een faillissementsaanvraag voor hem rationeel gezien de enige optie. “Maar ’s nachts in bed is het moeilijk”, voegt hij daaraan toe. “Dit is de bv waarmee we in 1992 zijn begonnen.”

Sinds die oprichting in 1992 is er voor het Eindhovense bedrijf veel veranderd. Zo was Paradigit in 2002 nog de grootste computerfabrikant van Nederland. Het bedrijf produceerde in dat jaar veertigduizend eigen systemen. In de jaren daarna veranderde dat snel. De retailfunctie werd steeds belangrijker en de rol van producent verdween meer naar de achtergrond. Zo verkocht Paradigit in 2007 zo’n 120 duizend systemen, waaronder twintigduizend van eigen makelij. Enkele jaren daarvoor had De Koning zijn focus op winkelactiviteiten al versterkt, door branchegenoten Funtronics, Computerland en Dunnett over te nemen. In 2010 kwam daar ook Komplett nog bij. Ook bij het faillissement van de BAS Group eind vorig jaar meldde De Koning zich weer, maar toen ging investeringsmaatschappij Relevant Holdings er met de buit vandoor.

Verschuiving
Ondertussen waren de activiteiten van Paradigit opnieuw bezig met een verschuiving. Ditmaal niet van producent naar retail, maar van fysiek naar online. In 2014 lanceerde de computerketen zijn eigen app PLUX, waarmee het webshops van winkelketens op één platform combineert. Grote retailers als Praxis, Bart Smit en Intertoys sloten zich aan. De plannen van De Koning met PLUX waren groot: de aanval openen op onder meer bol.com en De Bijenkorf en een gebruikersaantal dat in de miljoenen loopt. Datzelfde jaar nog werd in thuisstad Eindhoven gestart met sameday-delivery, met het plan om dat in 2015 uit te breiden met de andere filialen.

Een half jaar later was het voor een groot deel van die filialen echter einde verhaal. De tien kleinste vestigingen gingen dicht, bijna de helft van het totale winkelbestand van 22 vestigingen. De reden: de verschuiving naar internetverkoop. Steeds meer computers en onderdelen worden online gekocht, constateerde De Koning. Ook Paradigit zelf ziet zijn eigen online tak nog altijd groeien. In december van dit jaar volgde nog een laatste fysieke stuiptrekking, met de opening van vijf shop-in-shops bij V&D. Nog geen twee weken later is de warenhuisketen failliet, en wordt de verdere uitrol op de lange baan geschoven. Het blijkt voorlopig het laatste wapenfeit van Paradigit in het fysieke domein.

“Online boeken we meer omzet dan met alle stenen winkels samen”, doet De Koning na het faillissement uit de doeken bij Quote. Omdat de webshop van Paradigit als apart bedrijf niet geraakt wordt door het faillissement, is het vervolg dan ook niet onlogisch: door als pure player. Daarmee maakt het bankroet de verschuiving compleet. De winkels gaan dicht, al wordt er wel gekeken naar mogelijkheden voor een doorstart. Met alleen de online tak blijft een sterker bedrijf over, denkt De Koning. “Paradigit wordt steeds meer een webgeorganiseerd bedrijf”, liet hij eerder al weten aan RetailNews.

Bij de volgende verkiezing van Beste Winkelketen door ABN Amro zal Paradigit zich dus niet meer melden in de categorie Computerspeciaalzaken. Media Markt heeft daar nu het rijk alleen, zoals dat ook in de winkelstraat steeds meer het geval is. Misschien doet Paradigit een gooi naar de titel in dezelfde categorie bij de zusterverkiezing, de Webshop Awards. Maar of Paradigit daar een rol van betekenis kan spelen, tussen Coolblue en bol.com, is afwachten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in