Omzetdaling voor mode- en sportbranche

Modewinkels hebben hun omzet in 2015 met 1,2 procent zien dalen ten opzichte van het jaar ervoor. De schoenenbranche boekte juist een groei van 1,8 procent. Dat blijkt uit de brancherapporten van INretail en GfK.

Vooral het weer heeft ervoor gezorgd dat de omzet bij kledingwinkels, na een goed derde kwartaal, in het laatste kwartaal weer terugliep, zegt branchespecialist Edwin Belt. Het segment ondermode onderscheidde zich van de rest van de branche, en pluste met 3,6 procent. Sportwinkels zagen hun omzet met 0,7 procent dalen.

Ook de schoenenbranche had in de laatste maanden van het jaar last van het milde weer, maar boekte toch een plus van 1,8 procent over 2015. Kinder- en herenschoenen steken er bovenuit, met een stijging van respectievelijk 3,5 en 3,4 procent. Voor dit jaar verwacht INretail een omzetstijging van zo’n twee procent voor zowel mode- als schoenenbranche, door toegenomen consumentenvertrouwen en koopkracht.

De groei in de schoenenbranche is opvallend, omdat het aantal schoenenwinkels in Nederland tussen 2012 en 2015 met ruim elf procent is teruggelopen. Daar kwamen recent nog de faillissementen van de verschillende Macintosh-formules bovenop.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!