De franchisenemers van Albert Heijn hebben een boze brief naar het hoofdkantoor gestuurd over de uitrol van de Allerhande Box. Die kost hen te veel en levert niets op, schrijven zij daarin volgens De Financiële Telegraaf.
Een belangrijk deel van de investeringen in de maaltijdbox wordt gedaan door de ondernemers, terwijl alle opbrengsten naar het hoofdkantoor gaan. Zij vinden het onterecht dat zij hierdoor ‘hun eigen concurrentie moeten financieren’, zo staat in de brief.
De ruzie is symptomatisch voor de verhouding tussen Albert Heijn en zijn ondernemers, zegt supermarktspecialist Gerard Rutte. “Albert Heijn-franchisers zijn watjes, er wordt gewoon over ze heen gelopen.” Hij stelt dat de supermarktketen met alle online activiteiten de afspraken met franchisenemers ‘aan flarden schiet.’ Uit de brief blijkt dat de ondernemers eindelijk zijn wakker geschud, aldus Rutte.
Albert Heijn maakte vorige week bekend dat de Allerhande Box voortaan ook is af te halen in de supermarkt, dus ook bij de winkels van ondernemers. Dat is besproken met een afvaardiging van het bestuur van de franchisers, zegt een woordvoerder. Naar aanleiding van de brief gaat Albert Heijn opnieuw met hen in gesprek.
Albert Heijn stapte afgelopen zomer als eerste grote supermarktketen in de markt van maaltijdboxen, die tot nu toe wordt gedomineerd door HelloFresh. Jumbo liet vorig jaar weten ook te werken aan een eigen box, maar die is daar nog niet geïntroduceerd.
Reacties 0