Meerdere A-merkleveranciers vinden dat Jumbo te agressief inkoopt en te weinig rendement oplevert. Dat meldt vakblad Distrifood op basis van anonieme bronnen.
Er komt steeds meer kritiek op het inkoopbeleid van de supermarktketen, die zich ontwikkeld zou hebben tot ‘het ettertje van de klas’. Dat gevoel wordt volgens Distrifood breed onder leveranciers gedragen en is ook terug te zien in het Industributie-onderzoek, waarbij fabrikanten en retailers elkaar rapportcijfers geven. Jumbo daalde zes plaatsen op de ranglijst en zag zijn beoordeling met 0,43 cijferpunt teruglopen.
Fabrikanten stellen verder dat het moeilijk is om hun investeringen via volumeverkoop terug te verdienen, omdat Jumbo amper met aanbiedingen werkt. Met aanbiedingen hol je het merk echter uit, stelt directeur commercie Ed van de Weerd in een reactie. “Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen.”
Van de Weerd herkent zich niet in het geschetste beeld door fabrikanten, waarvan een aantal ook stelt dat Jumbo autoneem geen sterke groeier is. Het concern rapporteerde over een autonome groei van 1,8 procent.
Uit omzetgegevens in handen van Distrifood blijkt het aantal Jumbo-vestigingen dat minder dan 150 duizend euro omzet draait is teruggelopen. Waar medio vorig jaar nog 130 winkels onder die omzetgrens zaten, zijn dat er nu 112.
Reacties 0