​‘V&D had al lang geen toekomst meer’

Nederlanders hadden zich al lang afgewend van V&D. “Het was heel duidelijk dat er geen toekomst meer in zat, dan heeft oppoetsen ook geen toekomst”, zegt retailexpert Laurens Sloot in De Telegraaf.

Warenhuizen hebben in West-Europa al lange tijd problemen, stelt Sloot. “V&D vormde daar geen uitzondering op.” Vele topmannen van V&D hebben volgens Sloot de afgelopen decennia aan V&D gesleuteld, maar niemand kreeg de formule goed op de rails.

Sloot zegt verder begrip te hebben voor Roland Kahn, die alleen tegen sterk gereduceerde huurtarieven wilde instappen. Alleen tegen flink lagere huurkosten zou V&D rendabel kunnen draaien. Kahn wist uiteindelijk nog vrij veel vastgoedeigenaren achter zijn plan te krijgen, maar kreeg de financiering niet rond. ING wilde volgens NRC Handelsblad dat Kahn 110 miljoen euro eigen geld in de deal stak, terwijl hij zelf aan een bedrag tussen de vijftig en 75 miljoen dacht.

Het definitieve einde van V&D is volgens retailkenner Cor Molenaar juist een geweldige kans voor de 'revival van de winkelstraten'. Ook Sloot ziet mogelijkheden, zeker als dit de weg vrijmaakt voor Hudson’s Bay. “Daarmee heb je een gespecialiseerd warenhuisconcern met tien miljard dollar omzet en een goedlopende operatie in Duitsland en België binnen onze landsgrenzen.” Het Canadese concern zal bovendien werkgelegenheid bieden, als is het de vraag op welke termijn zij met winkels zullen komen. “Voorlopig zien een aantal binnensteden eruit als een gebit met een paar missende tanden”, aldus Sloot.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!