​‘Angst voor outletcentra niet realistisch’

De angst van middenstanders in de binnensteden voor de komst van outletcentra, is niet terecht. Dat stelt Raymond Coronel, initiatiefnemer van de factory outlet in Assen.

Binnenkort buigt de Tweede Kamer zich over de kwestie. Winkeliers in de binnensteden vrezen omzetverlies en leegstand door de koopjescentra aan de rand van steden. Een outlet levert juist een positief effect op voor de binnenstad, stelt Coronel tegenover Nieuwsuur. “Vijf tot tien procent van de outlet-bezoekers gaat ook even kijken in de binnenstad. Dat zijn in het geval van Assen zo'n tienduizend bezoekers per jaar."

Outletcentra zijn er inmiddels al in Lelystad, Roosendaal en Roermond. De gemeenteraad van Assen stemde deze week in met de komst van een outlet van twintigduizend vierkante meter op het voormalige TT-circuit. Verder zijn er plannen in Steenwijk, Zevenaar en Halfweg.

Ook marketingdeskundige Anita Meijering vindt de vrees van retailers in de binnenstad ongegrond. "Mensen zien het bezoek aan een outlet als een dagje uit", zegt zij. "Ze besteden hier geld dat ze anders niet aan kleding zouden uitgeven.” De brancheorganisaties voor de detailhandel maken zich wel zorgen om deze ontwikkeling. Zij proberen via de Retailagenda, samen met 32 grote steden, nieuwe outlets een halt toe te roepen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!