De flinke groei in omzet van Coolblue gaat gepaard met zwarte cijfers. De etailer maakt ‘vele miljoenen per jaar’ winst, stelt ceo Pieter Zwart in De Telegraaf. “Maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok.”
Coolblue boekte in 2015 een omzet van 555 miljoen euro, een groei van 54 procent ten opzichte van een jaar eerder. Hoewel er daarbij geen winstcijfers werden bekendgemaakt, zijn die volgens Zwart positief. “En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed.”
De retailer beschikt inmiddels over zeven vestigingen en wil er dit jaar nog minstens twee te openen. Die zijn vooral bedoeld als extra service voor mensen die voordat ze een televisie of telefoon kopen willen zien wat die kan. “Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisie echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld”, aldus Zwart.
Deze fysieke vestigingen zijn voor webshops noodzakelijk om te overleven, stelt directeur Hans van Tellingen van vastgoedonderzoeker Strabo. Consumenten brengen dan bijvoorbeeld producten die niet passen zelf terug, wat retailers een hoop kosten scheelt. “H&M heeft heel veel winkels en een webshop, maar alleen de winkels leveren winst op”, stelt hij.
Dat Coolblue fysieke winkels opent, laat volgens Van Tellingen zien dat die nodig zijn om te overleven. “Zalando gaat nu outletwinkels openen en ik voorspel dat Amazon, de grootste van allen, straks ook complete warenhuizen en misschien wel complete winkelcentra gaat openen.”
Van Tellingen gaat samen met Tadek Solarz en Ernest Schaapman op RetailWatching dieper in op het einde van pure webshops. Zij vragen zich onder meer af of je 'überhaupt wel winst kan maken met een webshop'. Klik hier om het volledige artikel te lezen.
Reacties 0