De Belgische vestigingen van Albert Heijn hebben vorig jaar voor het eerst sinds hun opening winst gemaakt. Dat zegt Ahold-topman Dick Boer tegenover de Belgische zakenkrant L’Echo.
De winkels in België groeien sterk, zegt Boer. “Zelfs beter dan onze Nederlandse winkels.” Albert Heijn zit sinds 2011 in België. Over de toekomst van de AH-vestigingen bij de zuiderburen wilde hij niks kwijt. De toekomstige strategie in België kan pas worden uitgezet na de fusie met Delhaize, aldus Boer.
In februari braken stakingen uit bij enkele Belgische AH-filialen, toen duidelijk werd dat de supermarktketen winkels moest afstoten om de fusie met Delhaize mogelijk te maken. Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School voorspelde eerder dat Ahold Delhaize binnen een paar jaar zal beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een ‘uitdoofscenario’. Eerder was het streven om eind dit jaar vijftig winkels te hebben bij de zuiderburen, maar ook op de vraag of dat nog steeds zo is wil Boer pas na de fusie antwoorden.
Boer zegt verder dat bol.com een rendabel businessmodel heeft, maar dat de investeringen in groei ervoor zorgen dat de internetdochter nu nog geen winst maakt. Hij liet bij de presentatie van de jaarcijfers vorige week al weten tevreden te zijn over de online omzet van Ahold. Het concern ligt volgens hem op koers om volgend jaar 2,5 miljard online omzet te boeken.
Reacties 0