'Saks Off 5th zorgt voor neerwaartse prijsdruk'

Als Hudson’s Bay vestigingen van Saks Off 5th opent in Nederlandse stadscentra, heeft dat mogelijk een negatief effect op de omgeving. Zo kan de outletwinkel een neerwaartse prijsdruk op de nabijgelegen retailers leggen, doordat producten altijd voor een lagere prijs worden verkocht en het dus altijd uitverkoop is. Dat stelt assistent hoogleraar Donald Ngwe van de afdeling marketing van Harvard Business School in het maartnummer van RetailTrends.

Saks Off 5th is de goedlopende outletformule van het Canadese retailconcern, die volgens insiders ook naar Nederland wordt uitgerold. Mocht Saks Off 5th in voormalige panden van V&D komen, dan wijkt Hudson’s Bay af van het wereldwijde gebruik om outletwinkels ver van de ‘gewone’ winkels en stadscentra te plaatsen.

Die gewoonte komt volgens Ngwe voort uit angst om het eigen merk te kannibaliseren. “Mijn onderzoek toont aan dat outletstores in afgelegen winkelcentra de retailer een kans geven om afgeprijsde producten aan te bieden zonder de inkomsten van het normale assortiment te schaden.”

In Nederland zal geen sprake van kannibalisatie, omdat moedermerk Saks Fifth Avenue hier nog niet aanwezig is. De introductie van de off-price winkels, maakt het volgens Ngwe echter onmogelijk om daarna alsnog Saks Fifth Avenue naar ons land te halen.

In het maartnummer van RetailTrends werpt correspondent Anke Meijer een blik op het succes van de Saks Off 5th-warenhuizen. Is de formule een afvaardiging van luxe moederschip Saks Fifth Avenue of een ‘ordinaire prijsvechter’? Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!