Een eigen betaalsysteem, zoals Walmart dat in de Verenigde Staten introduceerde, zal minder kans van slagen hebben in Europa. Dat zegt strateeg Franco Anselmi van adviesbureau Kurt Salmon in het maartnummer van EtailTrends.
“Europese consumenten zijn sceptisch over nieuwe digitale betaalmethodes”, stelt Anselmi. Ook hebben ze er volgens hem simpelweg geen behoefte aan. Het Britse Tesco en het Franse Auchan zijn wel bezig met de ontwikkeling van zo’n systeem.
In Nederland zouden een paar standaarden voor mobiele betaalsystemen kunnen ontstaan, verwacht financieel innovatiespecialist Franco Spelier. Dat zou een Nederlandse variant op het Amerikaanse CurrentC kunnen zijn, waarbij de grootste retailers zich verenigden en een eigen betaalsysteem ontwikkelden. Ook sluit hij niet uit dat retailers hun eigen systemen ontwikkelen, al wordt het daarmee voor de consument niet gemakkelijk. “Je wilt niet van iedere retailer een aparte betaalapp.” Wel kan Ahold met het ontwikkelen van een eigen betaalsysteem een naadlozere winkelbeleving bieden, stelt Spelier.
In het thema Betaaltrends van EtailTrends 2 wordt dieper ingegaan op de zin en onzin van retailers die eigen betaalsystemen ontwikkelen. Ook wordt onder meer stilgestaan bij de trends in online betalen. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0