Door Jaap van Zessen
Social media analist bij Buzzcapture
Gamma is op online en social media de meest besproken bouwmarkt van Nederland van het afgelopen jaar. Uit onderzoek van onze monitoringtool blijkt dat het meest besproken moment een âprankâ is op YouTube, waarin de vloggers van StukTV een pizza proberen te bestellen in de Praxis.
Gamma meest besproken
Op alle openbare websites en social media is Gamma van alle bouwmarkten het meest besproken. In de afgelopen twaalf maanden waren er slechts twee weken waarin Gamma nÃet de meest besproken bouwmarkt was:
De pieken in het volume van Gamma zijn veroorzaakt door zelf geïnitieerde buzz op social media. Zo werd de inhaker van Gamma op ârokjesdagâ zeer positief ontvangen en vaak gedeeld:
Gamma haakte tussen Kerst en oud en nieuw in op de populariteit van de Top 2000. Mensen konden een nummer uit de Top 2000 veranderen zodat dit plots een klusgerelateerde titel kreeg:
Kijkcijferhit voor prank in bouwmarkt
Het volume van Praxis kent een enorme piek op 2 september. Op deze dag zet het populaire vlog StukTV een video online. Het leek makers Thomas, Stefan en Giel wel leuk om een pizza in de Praxis in Utrecht te laten bezorgen. Helaas voor hen konden de medewerkers van het filiaal de grap totaal niet waarderen. Een Praxis-medewerker vloog meteen op de twee af en zei dat ze niet mochten filmen. Toen hij doorhad dat ze al aan het filmen waren, riep hij er een collega bij en belde de politie. De vloggers filmden alles en zetten het filmpje online. Het resultaat: 1,5 miljoen views op YouTube en 235.000 op Dumpert. Veel mensen vinden het een belachelijke actie van de vloggers, maar sommige fans laten zich negatief uit over Praxis. In januari 2015 scheurden de vloggers al op minibikes door een Praxis (2,6 miljoen views). Een typisch voorbeeld van hoe je ongewild het middelpunt wordt van een online hit en een nieuwe generatie die buiten de mainstream mediakanalen een enorm publiek bereikt:
Karwei werd het meest besproken nadat bij de vestiging in Enschede een briefje was komen te hangen dat op een hete dag een ruit wordt ingetikt wanneer een hond in de auto wordt aangetroffen. Via social media werd dit bericht doorgeplaatst op nieuwssites van onder meer RTL Nieuws. Hornbach scoorde de meeste buzz toen Max Verstappen aanwezig was bij Hornbach Geleen.
Winacties scoren op Facebook
Opvallend is verder dat de top tien Facebookberichten met de meeste likes over bouwmarkten allemaal winacties van lokale vestigingen zijn. Een winactie van Gamma Drachten werd liefst 13.500 keer gedeeld en elfduizend keer geliked, een enorm aantal dat honderdduizenden mensen bereikt zal hebben. Het nieuwsbericht dat het meeste is overgenomen is de overname van Maxeda, het concern achter Praxis en Formido, wanneer ze groen licht krijgen van de Europese Commissie.
Facebook grootste social mediakanaal bouwmarkten
Acht onderzochte bouwmarkten hebben samen 253.148 volgers op de grootste social mediakanalen. Alle bouwmarkten hebben de meeste fans op Facebook. Het aantal Twittervolgers is vergeleken met andere organisaties bijzonder laag. Opvallend is dat alleen Karwei op Instagram duizenden volgers heeft. Opmerkelijk is ook dat Karwei en Praxis als enige een Pinterest-account hebben, terwijl dit platform vaak gebruikt wordt voor wooninspiratie. Ondanks de enorme buzz rond de Top 2000-actie van Gamma heeft Karwei (81.038) met afstand de meeste volgers op Facebook. Ook Praxis (59 duizend), Bauhaus (26 duizend), Hornbach (twintigduizend) en Formido (6 duizend) hebben meer volgers dan Gamma (5 duizend), Bij een kleine steekproef ligt het gemiddeld aantal likes op een bericht op de grote bouwmarkt-Facebookpaginaâs ook relatief hoger:
Reacties 0