Door Peter Berg
Algemeen directeur van Jeans Centre en Ensign Blue
Waren de kruitdampen van de berichtgevingen gedurende de kerstvakantie net opgetrokken, kwamen daar gedurende de krokusvakantie alweer de volgende winkelketens bij. Rustige vakanties, zonder dramatische berichtgevingen over surseance van betalingen, faillissementen, worden een luxe.
Zo ook tijdens die krokusvakantie: net weer een fijne afdaling gedaan in Oostenrijk, kwamen de telefoontjes en appjes al binnenstromen. Ditmaal Perry Sport en Aktiesport. Ook hier zullen de ‘retailexperts’ vast weer een verklaring voor hebben, maar deze hadden toch weinig mensen zien aankomen.
Het faillissement van V&D heeft USG Group niet geholpen, maar het feit dat Scapino geen shop-in-shop van Aktiesport meer wil, is de meer dan bekende druppel geweest. Met ruim honderd Aktiesport-shops bij Scapino kan ik mij voorstellen dat dit financieel een (te) grote aderlating is.
Mijn vraag – mogelijk naïef – als Nederlandse retailer is dan, of de verwijdering van deze shop-in-shops niet in een geleidelijke, gefaseerde vermindering had kunnen plaatsvinden. Hadden we hiermee de onzekerheid over de banen van 2500 medewerkers kunnen verminderen? Ik weet het niet, ik was tenslotte niet bij de gesprekken en ik gun anderen graag de titel ‘retailexpert’.
Misschien zit ik er wel helemaal naast, en zijn deze ontwikkelingen juist het beste voor de consument. Zullen de klanten in groten getale deze winkelformules blijven bezoeken, omdat de nieuwe eigenaren het winkelconcept gaan vernieuwen, wat tevens weer nieuwe klanten trekt. Deze klanten zullen het bezoek aan een of meerdere formules combineren met het bezoek aan meerdere winkelketens in de winkelstraat. Vandaar dat ik vast mag spreken namens de meeste medewinkeliers in de winkelstraten; we hopen met zijn allen dat de doorstart een groot succes gaat worden. Wij wensen dan ook de nieuwe eigenaren van deze traditionele winkelketens veel succes, omzet en blije klanten toe. Hopelijk laten nog enkele kwakkelende retailketens mijn paasweekend met rust!
Bron: RetailTrends 3
Reacties 0