Fietsen zijn in Nederland onnodig duur geworden. Dat zegt directeur Maarten Vos van Dynamo Retail Group, de serviceorganisatie achter Profile, Fietswereld, en Bike Totaal, tegenover Het Financieele Dagblad.
Het marktmodel voor de fietsenbranche is inefficiënt, waardoor de kostprijzen te hoog zijn geworden, stelt Vos. Fietsenretailers moeten zich volgens hem niet meer laten leiden door leveranciers die ‘de winkels volduwen’. Een betere wisselwerking tussen winkeliers en leveranciers is volgens Vos noodzakelijk.
De fietsenmarkt staat volgens Vos al sinds 2007 onder druk. De Rabobank verwacht voor dit jaar een daling van het verkoopvolume van één tot drie procent. Om een omslag teweeg te brengen, wil Vos de prijzen verlagen. Daarvoor heeft Dynamo Retail Group onder meer een nieuw inkoopmodel ingevoerd, waarbij besteld wordt op basis van ‘voortschrijdende verkoopdata per merk’. “Als we zien dat een collectie van een bepaald merk minder begint te verkopen, bestellen we daar minder van”, aldus Vos.
Fietsenwinkels hebben veel last van concurrentie van goedkopere webwinkels. Die waren in 2014 goed voor vijftien procent van de verkopen. Zo heeft Fietsenwinkel.nl zijn omzet de afgelopen vier jaar sterk zien groeien. De van oorsprong online fietsenretailer maakte onlangs bekend zijn aantal fysieke winkels nog voor de zomer uit te breiden van twee naar zes.
Reacties 0