McDonald’s heeft zijn omzet in Nederland vorig jaar met 3,4 procent zien groeien, tot 673,8 miljoen euro. Daarmee staat ons land in de top drie best presterende landen van de fastfoodketen binnen het high growth segment.
De high growth-markten van McDonald’s zijn verder Polen, China, Italië, Rusland, Spanje, Zuid-Korea en Zwitserland. De Nederlandse groei is volgens algemeen directeur Manu Steijaert vooral te verklaren door de verschillende vernieuwingen in de restaurants. Die hebben onder meer geleid tot 1,8 procent meer klanten en een hogere gemiddelde besteding per klant. Winstcijfers worden niet bekendgemaakt.
Eind vorig jaar kwamen er gemiddeld vijftigduizend klanten meer per week dan voorheen, zegt Steijeart. Vernieuwingen die McDonald’s recent heeft doorgevoerd zijn onder meer het Pimp je Burger-concept, waarbij klanten zelf hun burger kunnen samenstellen. Dat moet vanaf 1 mei worden uitgerold naar 150 vestigingen. Ook de nieuwe concepten Salad Bar en McCafé en bediening aan tafel zijn vorig jaar ingevoerd. McDonald’s investeerde vorig jaar 28 miljoen in de verschillende vernieuwingen.
Reacties 0