​Winstgevend Jumbo verkoopt twee bedrijven

Supermarktketen Jumbo heeft zijn winst vorig jaar zien oplopen naar 42,6 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog een winst van 26,8 miljoen euro geboekt. Dat laat Jumbo weten in zijn jaarverslag, dat eind vorige week is gedeponeerd.

De winst is nu nog maar 0,8 procent van de omzet, stelt Het Financieele Dagblad. Jumbo wil toe naar twee tot drie procent. Dit jaar verwacht het Veghelse concern al betere winstcijfers, omdat er niet langer afgeschreven hoeft te worden op de acquisities van Super de Boer en C1000.

Jumbo presteerde volgens cfo Ton van Veen vorig jaar goed met Kerst en Pasen. De supermarktketen zit nu op autonome groei van vier tot vijf procent bij een marktgroei van 2,5 procent. Daardoor kan er meer geïnvesteerd worden in bestaande supermarkten en de online activiteiten. Jumbo kondigde eerder aan daar honderd miljoen euro voor te reserveren, maar dat wordt 125 miljoen euro.

Verder laat Van Veen weten dat er een koper is gevonden voor de bedrijfsonderdelen B.sis en Retail Accounting, die de winkels administratief en technisch ondersteunen. De verkoop maakt onderdeel uit van de reorganisatie die Jumbo begin dit jaar aankondigde. Daarbij worden 190 van de 925 voltijdbanen geschrapt, wordt het servicekantoor in Amersfoort gesloten en de eigen centrale slagerij in Beilen verkocht. Jumbo probeert zo een klantgerichtere en slagvaardigere organisatie te creëren, die na de overnames van Super de Boer en C1000 flink is gegroeid.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!