Action heeft vorig jaar 32 procent meer omzet geboekt dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 1,995 miljard euro, terwijl die inclusief week 53 zelfs de twee miljard oversteeg. Dat laat de Nederlandse retailer donderdag weten.
Action behaalde in de eerste 52 weken van vorig jaar ruim 1,1 miljard euro omzet in eigen land, tien procent meer dan in 2014. De groei in België, Duitsland en Frankrijk viel nog veel hoger uit, omdat daar de meeste nieuwe winkels werden geopend. Het winkelbestand van Action groeide vorig jaar van 514 naar 655 vestigingen. De like-for-like groei kwam in 2015 uit op 7,6 procent.
De retailer wil zijn internationale expansie dit jaar verder versnellen, door meer nieuwe winkels te openen dan in 2015. De organisatie ontwikkelt zich volgens ceo Sander van der Laan van een typisch Nederlands bedrijf naar een Europese discounter. Hij kijkt voor nieuwe winkelopeningen vooral naar Duitsland en Frankrijk.
Action maakt sinds vorige maand al gebruik van een distributiecentrum in de buurt van Parijs en gaat dit jaar ook dc’s in de omgeving van het Duitse Mannheim en het Zuid-Franse Toulouse bouwen. Deze centra moeten de groei faciliteren in Duitsland, Frankrijk én Oostenrijk, waar Action vorig jaar zijn eerste winkel opende.
De winkelketen laat verder weten dat ook zijn winstgevendheid vorig jaar is verbeterd. Door groei van de omzet en marge kwam de operationele ebitda uit op 226 miljoen euro, een groei van 36 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Reacties 0