Laten we lekker neutraal zijn

Door Hans Verstraaten
Bron: RetailTrends 4

Ja, dat was weer wat mensen, die HEMA-rel. Aan de andere kant: het was eigenlijk ook weer niet veel, die HEMA-rel. Maar dat laatste kwam te midden van al het gebruikelijke tumult nauwelijks aan bod. Op de folder van HEMA die midden maart verscheen stond Vrolijk voorjaar! in plaats van Vrolijk Pasen! Heel erg, ja. HEMA, ook wel bekend als onze HEMA (de eigenaar is al jarenlang het honderd procent Britse Lion Capital, doch dit helemaal terzijde) was gezwicht voor wat bekend staat als het politiek correcte denken. Tegenwoordig een heel vies begrip. Want die politiek correcte denkers, die eisen dat je bij alles wat je doet niets doet dat onze islamitische medemensen zou kunnen kwetsen of schokken. Ja, HEMA was – volgens Tweede Kamerlid Joram van Klaveren – ‘gecapituleerd’ voor het politiek correcte denken en zelfs – volgens VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra – ‘helemaal van het pad.’

Ik heb zelfs weleens van die folders bedacht en gemaakt – ja, ik ben van meerdere markten thuis – en tijdens de brainstormsessie die eraan voorafging waren we er altijd binnen vier, vijf seconden uit. Doe maar ‘voorjaar’ in plaats van ‘Pasen’ op de cover. Zo’n folder ligt namelijk doorgaans nog wekenlang na Pasen in de winkel of op uw deurmat en als de klant dan ‘Vrolijk Pasen!’ leest denkt hij of zij: ‘Hé, het is al lang Pasen geweest. Oude folder, oude aanbiedingen, weg met dat ding.’

Dat probeerde de woordvoerder van de HEMA ook uit te leggen. En hij legde tevens uit dat in de folder het woord Pasen ruim twintig keer voorkwam. En, oh ja, er werd niet gerept van paaseieren maar van verstopeieren. Foei! Andermaal: Geweldige Capitulatie! Maar, meldde de woordvoerder, dat deed HEMA alweer een jaartje of elf.

Maar ja, u weet het wellicht: een moderne mediarel is binnen een halve dag geboren, komt vervolgens op orkaankracht en in die fase doen feiten er niet meer toe. Daar zit u mooi mee, als retailer. Ja, dat klopt. Die storm gaat ook wel redelijk snel liggen. Maar dat geeft u nauwelijks rust, want na Pasen komt Hemelvaart en daarna Pinksteren... En dan, dan begint ‘ie al op te doemen. Langzaam maar zeker de ergste, grootste nachtmerrie voor retail, ja onderhand voor ons allemaal: Sinterklaas. Met aan zijn zijde de persoon wiens naam nauwelijks nog genoemd mag worden. Eveneens geheel terzijde: de meerderheid van onze bevolking heeft echt géén idee wat in en om Jeruzalem gebeurde op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen en slechts een zeer miniem gezelschap heeft nog énig idee waar Hemelvaartsdag en Pinksteren voor staan. Het gaat verder best lekker met onze de laatste tijd zo vaak aangehaalde joods-christelijke waarden.

Wat te doen, retailers? Simpel, nou ja, soort van. Nemen we Hemelvaartsdag. U zet gewoon op uw folder ‘Hiep hoi, het wordt weer HEMELVAART!’ Maar wel met een * erbij. Elders vermeldt u: ‘*Hemelvaart is de dag waarop Jezus naar de hemel opsteeg, gadegeslagen door de resterende apostelen. Minus Judas, die had – dan weet u dat ook weer – Jezus immers verraden. Meer weten? Zie de achtergronden in het boek dat bekend staat als het Nieuwe Testament en wel bij Lucas 24:50-53. Doch Hemelvaart kan ook, misschien net zo goed, staan voor een vrolijke, hopelijk zonnige voorjaarsdag, waar zowel christenen, joden, islamieten en natuurlijk ook de vele atheïsten in dit land van kunnen genieten. U kunt die dag een kerk bezoeken, dat mag hoor. Of een terrasje, ook niks mis mee. Of een lekkere boswandeling, of een combinatie van diverse activiteiten. Allemaal leuk toch? U ziet maar. Wijzelf hebben hieromtrent een strikt neutraal standpunt. Ook over alle andere zaken trouwens.’

Met Pinksteren doet u zo ongeveer hetzelfde, maar laat alsjeblieft die ‘vurige tongen’ achterwege. Dat is vandaag de dag nog nauwelijks of niet uit te leggen. Mensen zouden het zelfs kunnen opvatten als seksueel suggestief. Hè ja, laat die Heilige Geest ook maar achterwege. Veel te ingewikkeld allemaal. En een beetje eng wellicht. Houd het maar op: ‘Met Pinksteren werd de christelijke kerk gelanceerd, in velerlei talen. Wat een belangrijke gebeurtenis was natuurlijk, maar dat vinden wij ook wel van de lancering van andere geloven. Ja, wij zijn hieromtrent eigenlijk tamelijk neutraal. Ook over alle andere zaken trouwens.’

En zullen we vast nu maar afspreken dat we vanaf half november tot en met 6 december de winkeldeur sluiten, gecombineerd met een tijdelijk folderloos bestaan?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!