Bol.com was vorig jaar goed voor de helft van de online omzet van moederbedrijf Ahold. Dat komt neer op zo’n negenhonderd miljoen euro, aangezien het Zaanse concern vorig jaar 1,8 miljard euro aan online consumentenomzet boekte. Dat heeft ceo Dick Boer laten weten tijdens de aandeelhoudersvergadering.
Bol.com zag zijn omzet vorig jaar met meer dan een kwart groeien, waarbij ook de omzet van externe verkopers wordt meegerekend. De etailer brak onder meer ‘alle records’ tijdens de decembermaand, met elf orders per seconde op het piekmoment voor Kerst. “Dit jaar gaat het over één miljard euro consumentenomzet heen, dankzij investeringen in assortiment, in productinformatie en bezorgopties bijvoorbeeld”, aldus Boer in zijn toespraak.
De webwinkel is echter nog altijd niet winstgevend. “Als we over twee jaar winst maken: zeer goed”, zei directeur Daniel Ropers onlangs in gesprek met De Tijd. “Maar het zou ook een rationele overweging kunnen zijn om nog langer verlies te accepteren.”
Boer benadrukte tijdens de aandeelhoudersvergadering te moeten investeren om volgend jaar het doel van 2,5 miljard aan online consumentenomzet te halen. Dat doet Ahold ‘vanuit de overtuiging dat digitalisering onze industrie onomkeerbaar verandert’, zegt hij. “Je moet vol inzetten om succesvol te zijn, je moet first mover zijn, en snel kunnen opschalen.”
Ahold is behalve met bol.com ook online actief met AH.nl en Peapod in de Verenigde Staten. AH.nl heeft volgens Boer inmiddels een verzorgingsgebied dat 86 procent van Nederland bestrijkt. Peapod groeit minder hard dan bol.com, maar zag zijn omzet en aantal nieuwe klanten in de groeimarkt New York City in het vierde kwartaal met 45 procent groeien.
Reacties 0