Appdate: Tesco, Space Genius en Postmates

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Tesco, 4D Retail Technology Corp. en Postmates.

Tesco
Iedere donderdag nieuwe eieren of een pak ijsjes bij warm weer. Voor consumenten met vaste aankooppatronen heeft Tesco een hulpmiddel gelanceerd. Met de automatiseringsapp IFTTT kunnen shoppers producten, afhankelijk van bepaalde omstandigheden, bestellen.

IFTTT staat voor 'If this, then that' en maakt allerlei combinaties van voorwaarden en producten mogelijk. Van een nieuwe voorraad koekjes met één tik op het scherm tot drie pakken toiletpapier als het in de aanbieding is, het kan allemaal. De toepassing van IFTTT bij Tesco komt uit de koker van innovatietak Tesco Labs. Om de functie te kunnen gebruiken is zowel een account op de website van Tesco als een IFTTT-account nodig.

Space Genius
Eindeloos zoeken naar producten in de supermarkt is verleden tijd met de nieuwste robot van 4D Retail Technology Corp. Binnen een uur scant de Space Genius een winkel van vierduizend vierkante meter, en maakt daarmee een 3D-kaart van de supermarkt. Die kunnen klanten met behulp van de bijbehorende app op hun telefoon raadplegen.


De robot werkt aan de hand van de barcodes van de producten. De klant tikt in naar welk product hij op zoek is, en de app geeft de kortste route ernaartoe. Je hoeft overigens niet in de supermarkt te zijn om de functie te gebruiken. Thuis virtueel door de winkel navigeren en zien wat op voorraad is, kan ook. Retailers kunnen in één oogopslag zien wanneer een product moet worden aangevuld, of als bijvoorbeeld prijskaartjes ontbreken.

Postmates
Bezorgplatform Postmates is vooral bekend vanwege zijn diensten op het gebied van food, maar dat moet snel veranderen. De bezorgapp is nadrukkelijk bezig zijn aanbod uit te breiden met non-foodretailers. De dienst kan retailers in staat stellen met Amazon te concurreren, stelt Holger Luedorf, head of partnerships van Postmates.


De samenwerking tussen Postmates en retailers kan op verschillende manieren plaatsvinden. De eerste is rond speciale evenementen, zoals online fashionretailer Revolve doet bij festivals. Ook kan een retailer een ‘storefront’ binnen de app krijgen, waarmee klanten eenvoudig een broek aan hun bestelling kunnen toevoegen op het moment dat ze hun lunch bestellen. American Apparel en Lululemon werken al op deze manier met Postmates samen.