HEMA: meer omzet en minder verlies

HEMA heeft zijn omzet over 2015 met 5,8 procent zien toenemen naar 1,14 miljard euro. De winkelketen schreef daarbij een nettoverlies van 72,5 miljoen euro in de boeken. Dat blijkt uit de jaarcijfers die donderdag zijn gepubliceerd.

Het verlies kwam flink lager uit dan een jaar eerder, toen de winkelketen nog voor 189,2 miljoen euro in het rood stond. HEMA zag onder meer zijn financieringskosten teruglopen van 96,3 naar 53,7 miljoen euro, doordat een aandeelhouderslening is omgezet in eigen vermogen. Daartegenover staat een eenmalige voorziening van 18,5 miljoen euro in verband met het franchiseakkoord dat vorig jaar gesloten werd.

Dat de winstgevendheid een probleem blijft voor de retailer, blijkt ook uit het genormaliseerd ebitda. Vanwege een lagere brutomarge en hogere operationele kosten liep die met 17,1 procent terug tot 85,5 miljoen euro. HEMA heeft onder meer last van de sterke dollar en opruimingsactiviteiten om overtollige en verouderde voorraden te verlagen. De hogere operationele kosten worden veroorzaakt door het openen van nieuwe winkels en het aannemen van tijdelijk personeel op het hoofdkantoor in verband met de implementatie van strategische initiatieven.

Ceo Tjeerd Jegen ziet dan ook dat er nog veel te doen is om zowel de operationele processen als de financiële resultaten te verbeteren. Hij is echter verheugd over de omzetstijging van HEMA. “Voor het eerst sinds 2008 is de like-for-like omzet vier kwartalen op rij gestegen.” In Nederland viel de like-for-like omzet 4,9 procent hoger uit.

HEMA heeft drie pijlers benoemd om de komende jaren verder te kunnen groeien. De retailer richt zich op de revitalisering van de keten in de Benelux, de versnelling van de internationale expansie en een groei van de online verkopen. Vorig jaar opende HEMA zeven nieuwe winkels in Frankrijk, twee in Spanje en twee in het Verenigd Koninkrijk. De online omzet liep daarnaast met 28 procent op ten opzichte van 2014.

Deze drie pijlers moeten bijdragen aan verdere omzet- en winstgroei van HEMA. “We zijn 2016 goed gestart met wederom omzetgroei en verbetering van de winstgevendheid”, aldus Jegen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!