​Amsterdam stemt in met ja/ja-sticker

De gemeenteraad van Amsterdam heeft ingestemd met de invoering van een ja/ja-sticker. Het is de bedoeling dat die vanaf volgend jaar in gebruik wordt genomen.

Inwoners van Amsterdam ontvangen nu nog automatisch reclamedrukwerk in hun brievenbus, maar daar komt verandering in. Als ze ongeadresseerd commercieel reclamedruk willen blijven ontvangen, moeten ze dat aangeven met een ja/ja-sticker.

De gemeente gaat met deze maatregel de strijd aan tegen papierverspilling. Bij drie op de tien huishoudens worden de folders namelijk ongelezen weggegooid. Doordat er minder verspreid zal worden, hoeven onder meer de vuilniswagens minder ritjes door de stad te maken. Ook zijn er minder voertuigbewegingen nodig door distributie van het drukwerk voorafgaand aan de bezorging, terwijl de CO2-uitstoot wordt verminderd doordat minder papier verwerkt hoeft te worden.

MKB-Nederland reageerde vorige week kritisch op het voorstel van de Partij voor de Dieren. “Dat je uitgerekend nu met zo’n voorstel komt, nu de ene winkel na de andere uit het straatbeeld verdwijnt, vind ik onbestaanbaar”, stelde voorzitter Michaël van Straalen. Winkeliers hebben de reclamefolders volgens hem hard nodig om klanten te trekken. Veertig procent van de Amsterdammers laat zijn boodschappenlijstje bepalen door folders, terwijl het mkb voor dertig procent van de omzet afhankelijk is van folders, stelt Van Straalen. “Hiermee gaat de gemeente compleet voorbij aan de malaise in de detailhandel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!