Met het verdwijnen van V&D is in Nederland ruimte ontstaan voor nieuwe warenhuizen in de segmenten midden+ en discount. Dat zei ceo Jaap Gillis van Bouwfonds IM donderdag tijdens Jaarcongres Bricks in Retail.
Van alle warenhuisketens is zestig procent actief in het high-end segment en is vijftien procent discounter. Gekeken naar het aantal vestigingen zijn die percentages respectievelijk veertien en 36 procent, stelt Gillis. De helft van alle warenhuisfilialen bevindt zich in het middensegment.
Ruimte voor nieuwe warenhuizen is er volgens Gillis wel in Nederland, als die zich focussen op discount en de bovenkant van het midden. Verder stelt hij dat warenhuisketens baat hebben bij een directeur die ‘een beetje gek is’, zoals Anton Dreesmann volgens hem was. “De meeste ceo’s van tegenwoordig zijn vlakke types die alleen met cijfers schuiven.” Verder moeten warenhuizen volgens hem meer diensten bieden en een adviesfunctie hebben. De mogelijkheid om verzekeringen af te sluiten bij HEMA noemt hij als voorbeeld.
V&D sloot zaterdag in Hilversum de deuren van zijn laatste vestiging die nog geopend was voor de finale uitverkoop. Een dag eerder gingen zes andere filialen al definitief dicht.
Reacties 0