Tientallen Nederlandse retailers hebben een eigen folderapp en -website gelanceerd om de kosten voor een digitale reclamefolder te beperken. Het platform AlleFolders is een initiatief van de coöperatieve vereniging Retail Media Initiatief, dat nu zo’n zestig retailmerken vertegenwoordigt.
Het platform is volgens initiatiefnemer Maarten van Deurzen een direct gevolg van de afhankelijkheid van commerciële organisaties zoals Spotta en Reclamefolder.nl, die uit zijn op winstmaximalisatie. “Retailers zagen de tarieven van Reclamefolder.nl steeds verder stijgen, waardoor er een behoefte kwam aan een eigen serviceplatform”, stelt hij tegenover RetailNews.
De kosten van AlleFolders worden verdeeld over de leden van de vereniging, waaronder Action, Coop, vanHaren en Zeeman. Bovendien worden er volgens Van Deurzen kosten bespaard, doordat de retailers zelf over het platform communiceren richting de klant. Consumenten vinden op het platform ook de folders van alle andere winkelketens op het platform. “We zijn uitgegaan van de behoefte van de consument, en die wil een compleet platform. Vanwege die noodzaak leverde dit ook bijna geen discussie op”, aldus Van Deurzen.
Leden van de vereniging krijgen een betere positie, stelt hij. Bovendien wordt hun winkelinformatie getoond, zijn er doorlinks geplaatst naar hun website en kunnen ze het klikgedrag analyseren. “Bij niet-leden blijft het bij een kale publicatie”, aldus de initiatiefnemer.
Reclamefolder.nl juicht de komst van AlleFolders alleen maar toe, laat directeur Joost Rueck weten. “Concurrentie houdt ons scherp en bovendien stimuleert het consumenten om vaker online folders te lezen.” De stijgende tarieven verklaart hij met de investeringen die Reclamefolder.nl doet in het creëren van meer mogelijkheden voor retailers. “We werken met verschillende pricingmodellen, waaronder voor extra diensten zoals het targetten van specifieke gebruikers.”
Reacties 0