Hoewel de omzet van non-foodretailers dit jaar naar verwachting licht stijgt, is het einde van de faillissementen nog niet in zicht. Voor zowel winkelketens als winkelgebieden voorziet kredietverzekeraar Euler Hermes dit jaar nog grote problemen.
De opkomst van e-commerce en het stagnerende consumentenvertrouwen ziet de kredietverzekeraar als de belangrijkste oorzaken van de aanhoudende problemen. In de drogisterij- en woonbranche zijn weliswaar duidelijke volumestijgingen te zien, maar elektronicawinkels, fashion- en woonretailers hebben met aanhoudende margedruk te maken. 'Ondanks een aantal grote faillissementen in de afgelopen maanden, zullen er naar verwachting nog meerdere volgen dit jaar', voorspelt Euler Hermes.
“Het etailkanaal wordt snel volwassen”, zegt riskmanager Johan Geeroms van Euler Hermes. Traditionele winkels zitten volgens hem ‘gevangen in verouderde verdienmodellen’, terwijl online spelers werken aan innovatieve oplossingen.
De non-foodretail heeft vorig jaar een omzetstijging van één procent laten zien. Dit jaar verwacht Euler Hermes een groei van één tot twee procent. Voor dhz-retailers ziet de kredietverzekeraar het zonniger in, afgaande op de ‘positieve trend’ van de laatste maanden.
Reacties 0