Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van River Island, Fanly en YoYo Wallet.
River Island
Naar eigen zeggen als âeen van de eerste mainstream retailersâ heeft River Island apps ontwikkeld speciaal voor de Apple Watch en Android Wear. De apps hebben verschillende nieuwe functies ten opzichte van de âgewone appsâ, die overigens ook een kleine opfrisbeurt hebben gekregen.
De wearable-apps maken het klanten mogelijk om zelf feeds met nieuwe producten samen te stellen, maar ook om artikelen op hun verlanglijstje aan de winkelmand toe te voegen. Die kunnen zij vervolgens via de app op de smartphone ook terugvinden en van daaruit kopen. Verder geven de nieuwe apps inzicht in de winkelvoorraad en een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde winkels. De gewone mobiele apps zijn voorzien van nieuwe betaalopties, waaronder iDEAL voor Nederlandse consumenten.
Fanly
Loyaliteitsprogrammaâs worden steeds meer gemeengoed voor retailers, maar niet iedereen heeft budget voor een eigen programma. Daarvoor heeft ontwikkelaar Fanly nu een oplossing. Zij bieden bieden retailers een spaarprogramma incusief app in de eigen huisstijl, en wijst ook een succesmanager toe om alles in goede banen te leiden.
Het spaarprogramma maakt gebruik van Google Cloud Platform en Firebase. Daarnaast kunnen retailers beacons, wifi, geofencing en QR-scanners inzetten. Het gebruik van het programma kan door elke retailer gemonitord worden in zijn eigen dashboard. Hier zien zij hoeveel spaarders en ingeleverde beloningen en vouchers er zijn. De app is er voor zowel Android als iPhone.
YoYo Wallet
Als je de naam ziet zou je het niet zeggen, maar YoYo Wallet is toch echt méér dan een portemonnee, volgens oprichter Alain Falys. De app doet namelijk meer dan betaalmethoden als Apple Pay en Android Pay. YoYo Wallet maakt het mogelijk om producten in een winkel vooraf te reserveren, zodat klanten niet in de rij bij de kassa hoeven te staan. Ook moet de app op termijn een universeel spaarsysteem voor retailers bieden.
Niet betaling mogelijk maken via mobile, maar mobile passend maken voor retail. Dat is volgens Falys waar YoYo Wallet mee bezig is. Bovendien wil de app retailers in staat stellen zelf data over hun klanten te verzamelen, op een manier waarop nu alleen grote banken dat kunnen.
Reacties 0