HEMA gaat het winkelconcept dat in Spanje is geïntroduceerd testen in Nederland. Die aanpak is namelijk de toekomst, stelt topman Tjeerd Jegen tegenover Het Financieele Dagblad. âMeer ruimte, meer overzicht en daardoor meer aankopen en een hogere winstgevendheid.â
HEMA opende onlangs een flagshipstore in Barcelona, zijn eerste Spaanse vestiging buiten Madrid. Net als alle buitenlandse filialen is de winkel ingedeeld in âwereldenâ, waaronder wonen, koken en beauty en verzorging. Door producten beter te groeperen en ook op kleur te rangschikken, gaat de gemiddelde transactiewaarde volgens Jegen omhoog. âKlanten komen binnen voor een product, maar kopen meer.â
Waar klanten in Nederland naar HEMA gaan met een specifieke aankoop in gedachten, moet het Spaanse concept zijn bezoekers meer inspireren en verrassen. Om te kijken of het concept ook in eigen land werkt, heeft HEMA zes winkels aangewezen voor een pilot. âWe willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollenâ, aldus de topman.
Jegen zou het liefst direct alle 560 vestigingen in ons land om bouwen naar het Spaanse model. âMaar dat moeten we voorzichtig doen, want het wordt een revolutie voor de klant.â
Reacties 0