Veel initiatiefnemers van nieuwe retailconcepten hebben niet alle vaardigheden in huis om succesvol te ondernemen. “Een Willie Wortel moet óf die competenties ontwikkelen, óf dat deel overdragen”, zegt hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid Henk Volberda in het zomernummer van RetailTrends.
Het is een misverstand dat de bedenker van een concept ook per se de onderneming moet leiden, stelt Volberda. Zo ziet hij veel starters die vaardigheden als het schrijven van een businessplan, interpreteren van financiële balansen of een team aansturen missen. “Voor ondernemen is nu eenmaal meer nodig dan passie.”
Oprichters Rogier Leopold en Diederik van Gelder van Bilder & De Clerq misten naar eigen zeggen ook essentiële retailvaardigheden. Om een retailformule uit te bouwen die op de lange termijn succesvol is, heb je volgens Leopold iemand nodig die goed is met cijfers, een marketeer een een motivator van het personeel. “Diederik en ik waren de laatste twee, maar we misten een ‘cijferneuker’”, aldus Leopold.
In het zomernummer van RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op hoe je van een starter uitgroeit tot een succesvol retailconcept voor de langere termijn. Daarbij delen, naast Bilder & De Clerq, onder meer Ace & Tate en Stach Food hun ervaringen en komen verschillende experts aan het woord. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0