​Coolblue: ‘Prijs van sameday-delivery cruciaal’

Het aantal klanten van Coolblue dat voor sameday-delivery kiest is relatief klein. Daar komt echter verandering in als de prijs verder kan worden verlaagd. Dat laat manager bezorging Jeroen van Camp weten in het zomernummer van EtailTrends.

Coolblue heeft vorig jaar de kosten voor sameday-delivery verlaagd van 17,95 naar 9,95 euro. “We hebben gezien dat de prijselasticiteit een grote invloed heeft op de vraag”, aldus Van Camp.

Door het aantal orders nu nog relatief klein is, liggen de afleveradressen gemiddeld vrij ver uit elkaar. Tegelijkertijd is de beschikbare tijd om pakketjes af te leveren maar kort, zodat veel bestelauto’s soms matig gevuld de weg op gaan om alles op tijd te bezorgen. Dat wordt vanzelf beter, denkt Van Camp. “Als het volume toeneemt, dalen de kosten en zal het volume nog verder stijgen.”

Coolblue schakelt sameday-specialist Dynalogic in voor de aflevering aan huis. Om net als Amazon de bestellingen zelf te bezorgen is volgens Van Camp ‘een optie, maar niet op dit moment’. “Voor uitlevering binnen één of twee uur is een heel ander distributienetwerk vereist.”

Vanuit een centraal magazijn in Tilburg, Waalwijk of Zwolle is het simpelweg onmogelijk zo snel klanten in andere delen van het land te bedienen. Als het al mogelijk zou zijn, komende de bezorgkosten dicht in de buurt van het tarief dat een taxichauffeur voor de last mile zou vragen. Voor grote webwinkels in Nederland lijkt deze variant van sameday-delivery vooralsnog een brug te ver, zo is te lezen in EtailTrends. Daarin wordt ook ingegaan op het voordeel van fysieke retailers en de alternatieven van onder meer Red je Pakketje, Parcefy en Asda. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!