​Fleurop wint strijd om Google-advertenties

​Fleurop wint strijd om Google-advertenties

Fleurop is door de rechter in het gelijk gesteld in een zaak die tegen Topbloemen was aangespannen. De concurrent bood via Google AdWords op de naam Fleurop, waardoor zijn advertenties bovenaan de zoekresultaten verschenen. Deze werkwijze is volgens de rechtbank in Den Haag echter niet toelaatbaar.

De methode van Topbloemen drijft de prijs van de advertenties op en kost Fleurop ook orders, stelt algemeen directeur Jeroen de Zwart. Bovendien verwacht de consument volgens hem Fleurop als zoekresultaat te krijgen, als hij dat intoetst in Google. “Derden mogen niet op onze naam meeliften, dat maakt het zoeken voor de consument erg onduidelijk”, aldus De Zwart.

Fleurop spreekt van structureel misbruik van zijn naam door concurrenten. De Zwart ziet de uitspraak daarom als ‘een grote en grensverleggende stap in de wereld van AdWords en rechtenbescherming van een merk’. Waar merknamen overal beschermd kunnen worden, zijn ze volgens hem op het internet vogelvrij. “De rechter geeft Fleurop nu een stuk bescherming terug.”

Fleurop is naar eigen zeggen marktleider in Nederland, met ruim elfhonderd aangesloten bloemisten. Begin vorige maand won het bedrijf opnieuw de verkiezing om beste website van Nederland van WUA!.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!