Blokker onderschat net als veel andere grote bedrijven de impact en het tempo van de digitale revolutie. “Blokker doet aan schijninnovatie met al die nieuwe winkels en een reclamecampagne, het is lippenstift op een varken”, zegt trendwatcher Igor Beuker tegenover Het Parool.
De veranderingen die Blokker doorvoert volstaan volgens Beuker niet in ‘het tijdperk van digitaal Darwinisme’, waarin het aanpassen of uitsterven is. De retailer moet zich afvragen of er in deze tijden van internet nog plek is voor prijsvechters, stelt hij. “In de kern zijn bedrijven als Blokker veel te laat begonnen en snappen ze niet dat de moderne consument geen koning, geen keizer, maar dictator is.”
De onderschatting van de digitale revolutie komt volgens Beuker vanuit de mens, die wil innoveren maar niet wil veranderen. Hij beschouwt het als zijn taak om heilige huisjes omver te trappen om deze bedrijven te helpen. Zo ziet hij in Blokker de volgende V&D, als de retailer niet verandert. “Ik voorspelde twee jaar geleden het faillissement van V&D en nu staan er tienduizend mensen op straat.”
Beuker verwacht dat veel meer bedrijven gaan omvallen, onder druk van spelers als Amazon. Hij noemt dat de pizzatheorie. “Als een consument een pizza van een tientje binnen drie kwartier thuis kan krijgen, gaat een retailer diezelfde consument dan wijsmaken dat het bij een dure spijkerbroek drie dagen moet duren?”
Reacties 0