Fabrikanten met eigen winkels baren ondertussen geen opzien meer, totdat de Russische wapenfabrikant Kalasjnikov zijn eerste merkwinkel introduceerde. De wapenmaker heeft afgelopen week op de internationale luchthaven Sheremetyevo in Moskou een souvenirwinkel geopend.
“Veel mensen denken bij Rusland aan onze kalasjnikov. Het is geweldig dat iedereen nu een souvenir mee naar huis kan nemen”, aldus hoofd marketing Vladimir Dmitriev in een verklaring. Shoppers kunnen in de winkel terecht voor niet van echt te onderscheiden modellen van '‘s werelds beroemdste machinegeweer AK-47’ en shirtjes, horloges en telefoonhoesjes met de tekst ‘I love AK’.
Kalasjnikov maakt werk van zijn omnichannelstrategie. Russen kunnen een echte kalasjnikov bestellen via de webwinkel voor 175 euro. Moskovieten betalen geen bezorgkosten. De Russische wapenmaker gaat de laatste jaren gebukt onder de gevolgen van Amerikaanse en Europese sancties en wil zich focussen op een breder publiek. Naast online verkopen wordt gefocust op nieuwe markten Azië en Zuid-Amerika.
Niet iedereen vindt de souvenirshop van Kalasjnikov een goed idee. “Waarom zou je medereizigers lastigvallen met zoiets in je bagage? Je moet honderd keer gecheckt worden, waardoor op iedere vlucht wel vier uur vertraging ontstaat”, reageert directeur Viktor Gorbatsjov van de Associatie voor burgerluchtvaart tegenover zakenblad BFM. “Bovendien kun je er makkelijk een gijzeling mee houden.”
Reacties 0