De Nederlandse markt voor maaltijdbezorging bedraagt op dit moment 695 miljoen euro. Dat bedrag is in 2025 gegroeid naar 1,5 miljard, zo stelt Food Service Instituut Nederland (FSIN) volgens Het Financieele Dagblad in een rapport dat begin september uitkomt.
Op de totale Nederlandse voedingsmarkt, die 58 miljard euro waard is, is maaltijdbezorging goed voor één procent. Dat percentage verdubbelt in 2025 naar twee procent, maar dat is volgens FSIN-ceo Willem-Jan Grievink onvoldoende om van een ommekeer te spreken. “We praten meer over de nieuwkomers dan dat er omzet is.”
Het toenemende belang van gemak voor consumenten is een belangrijke oorzaak van de groei van maaltijdbezorging, stelt Grievink. Hij voorspelt verder de opkomst van eetwinkeltjes waar ter plekke gegeten kan worden, omdat ook de prijs niet te hoog moet zijn. “Bij de lunch is dat al langer het geval. Dat zien we straks ook bij het avondeten.”
UberEats, de maaltijddienst van taxibedrijf Uber, zou zich voorbereiden om een komst naar Nederland. Sinds vorige maand werft het bedrijf daarvoor medewerkers. Eerder betraden maaltijdbezorgers als Deliveroo een foodora ons land al, die maaltijden van restaurants bezorgen.
Reacties 0