Meer dan twee miljoen Nederlanders zullen volgend jaar eten of drinken kopen bij een online supermarkt. De omzet via dit kanaal loopt dan op met dertig procent, tot vijf procent van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor, waarvoor onderzoeksbureau Multiscope zevenduizend Nederlands heeft ondervraagd.
Momenteel bestellen bijna 1,6 miljoen consumenten (zestien procent) weleens wat bij een online supermarkt. 68 procent laat die boodschappen thuisbezorgen, terwijl één op de vijf ze het liefst ophaalt. Tien procent van de online shoppers kiest voor een pick-up point.
Albert Heijn is nog altijd de populairste supermarkt op het web, met een marktaandeel van zo’n zestig procent. Jumbo volgt met achttien procent. Plus (vijf procent), Picnic en Hoogvliet (allebei vier procent) completeren de top vijf.
Twee op de drie consumenten geeft aan webbestellingen overbodig te vinden als er een supermarkt in de buurt is. Een kwart van de ondervraagden laat weten geen of lagere bezorgkosten een reden te vinden om alsnog online boodschappen te doen.
De meeste potentie ligt volgens Multiscope bij 18- tot 34-jarigen. Van de consumenten die nog nooit online boodschappen hebben gedaan, staat die groep het meest open om daar in de toekomst verandering in te brengen.
Reacties 0