'Nieuwe biergigant nadelig voor supermarkten'

'Nieuwe biergigant nadelig voor supermarkten'

De fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller kan nadelige gevolgen hebben voor Nederlandse supermarktketens. Zelfs voor een grootmacht als Ahold Delhaize zal het nieuwe concern de bovenliggende partij zijn in onderhandelingen, schrijf Het Financieele Dagblad.

Door de fusie, die woensdag door de aandeelhouders werd goedgekeurd, kan AB InBev straks betere prijzen bedingen. Ook kan de bierbrouwer supermarkten dwingen meer promoties voor zijn merken te doen en betere plekken in het schap eisen. Supermarkten zullen niet zo snel dreigen producten uit de winkel te halen, omdat het risico te groot is dat AB InBev zijn hele assortiment terugtrekt.

Jumbo lag eerder dit jaar in de clinch met Heineken, dat vond dat het biermerk te weinig leverde. Toen de retailer dreigde met juridische stappen, ging de brouwer overstag en werd de productie opgeschroefd. Het nieuwe AB InBev zal zich volgens de krant waarschijnlijk niet zo snel onder druk laten zetten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!