Veel merken die een outlet in Nederland openen, willen alleen in Roermond zitten. “Daarna kijken ze misschien nog naar Batavia Stad en Rosada, maar niet naar eventuele andere outlets.” Dat zegt ceo Kees Woltering van ontwikkelaar Stable in het oktobernummer van RetailTrends.
Nederland is een relatief kleine markt, stelt Woltering. “Er zijn niet zoveel monobrandstores en een outletcentrum mag maar een beperkt percentage multibrandstores hebben.”
Stable werkt momenteel zelf aan de realisatie van een outletcentrum in Zevenaar. Daar is vanwege de focus op de Duitse klant volgens hem nog wel ruimte voor. “Maar de Nederlandse markt is echt vol. Daarom is een outlet in Assen kansloos. En als je een cirkel om Assen trekt, wonen daar eigenlijk maar heel weinig mensen.”
De komst van een outlet bij Assen is onzeker, nu de provincie niet lijkt mee te werken. De outlet in Halfweg lijkt er volgens Woltering wel te komen. Dat is vooral een handige locatie met het oog op onder meer Chinese toeristen, stelt hij. “Met de komst van Halfweg én Zevenaar krijgt een outlet het heel lastig en dat is Batavia Stad.”
Woltering gaat in het thema Vastgoed in RetailTrends 10 onder meer in op de verschillen met de Duitse outletmarkt (‘Duitser zijn echt ‘outletgeil’) en geeft zijn mening over de stadsoutlet en de constante uitverkoop in de winkelstraat. “Ook vastgoedeigenaren beseffen mijns inziens onvoldoende dat door middel van een goed beleid in binnensteden en grotere winkelcentra heel veel winst te behalen is.” Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0