De afhaalservice van supermarktketens in ons land levert hen weinig omzet op. Onderaan de streep kosten de afhaalpunten zelfs alleen maar geld, schrijft Het Financieele Dagblad.
Jumbo haalt volgens de krant honderd miljoen euro omzet uit 285 afhaalpunten. Dat betekent een omzet van 350 duizend euro per locatie, waarbij de brutomarge volgens marktkenners waarschijnlijk zo’n vierhonderd euro per dag bedraagt. Daarmee kan het personeel niet betaald worden, en dan zijn de kosten voor het bouwen van een afhaalpunt nog niet meegerekend.
Consumenten maken maar mondjesmaat gebruik van afhaalpunten van supermarkten. Vastgoeddirecteur Luuk Lantinga stelde vorig jaar op het Jaarcongres RetailAgenda al dat de standalone pick-up points van Albert Heijn en Jumbo het zeer slecht doen. Ook ophaalpunten bij supermarkten zijn niet wat consumenten willen.
Supermarkten vrezen volgens medeoprichter Michiel Muller van Picnic echter dat klanten overstappen naar de concurrent, als ze deze services niet aanbieden. De afhaalpunten zijn volgens hem ooit begonnen in Frankrijk. “Maar niet alleen is daar het kooppatroon heel anders dan in Nederland, in het buitenland werkt het ook niet.”
Reacties 0