HEMA focust zich internationaal voorlopig op de Europese landen. Op langere termijn kijkt de retailer echter ook verder van huis. “We hebben nog niet de hele wereld, maar we zijn ermee bezig”, zegt formulemanager Saskia Touw in PS Magazine.
HEMA wil de komende jaren nog sterker inzetten op internationale uitbreiding. “Natuurlijk is HEMA van Nederland, maar hij is ook echt van de Fransen hoor”, zegt Touw daarover. De retailer kende een moeilijke start in Frankrijk, maar heeft er inmiddels vijftig winkels. De buitenlandse HEMA-vestigingen zijn veel rendabeler dan de Nederlandse, liet ceo Tjeerd Jegen onlangs al weten. ‘Ooit’ is volgens Touw een winkel in New York haalbaar.
Het internationale concept wordt de komende tijd in Nederland getest, en bij succes uitgerold in alle filialen. Over de kans van slagen daarvan maakt Touw zich geen zorgen, omdat de buitenlandse winkels volgens haar bewijzen dat het concept ‘staat’. “Ingewikkelder is het om nu alle mensen uit alle lagen van het bedrijf door diezelfde trechter heen te krijgen.”
Reacties 0