HEMA legt ‘de regie over de totale winkel’ bij het hoofdkantoor in Amsterdam. “Als we willen dat de winkels er netter uitzien, móéten we dat centraler aansturen”, zegt formulemanager Saskia Touw van HEMA Internationaal tegenover NRC.
In buitenlandse winkels zien de schappen en tafels er al grotendeels hetzelfde uit. Dat komt omdat de filialen nauwkeurige schappenplannen krijgen opgestuurd, zodat ze producten tot op de centimeter nauwkeurig goed kunnen leggen. In ons land bepalen de winkels vooralsnog merendeels zelf hoe de producten worden gepresenteerd.
De centralere aanpak zal zowel voor de klant als de organisatie een grote verandering zijn, stelt Touw. Inkopers waren volgens haar namelijk gewend om naar hun eigen categorie te kijken en daar zoveel genoeg winst te boeken. “Nu zijn ze medeverantwoordelijk voor het grotere geheel.”
HEMA maakte eerder dit jaar al bekend het buitenlandse concept naar ons land te halen. In het najaar gaan de eerste pilotwinkels ingedeeld in werelden als wonen, koken en beauty en verzorging open.
Reacties 0