Starbucks is voornemens om voor het einde van 2017 duizend vestigingen te openen voor zijn luxe koffiemerk. Momenteel zijn er twaalf restaurants in de Verenigde Staten waar zijn Reserve-koffie wordt geschonken.

Starbucks ging in 2014 van start met een Reserve Roastery & Tasting Room in Seattle. De retailer had in eerste instantie als doel om vijfhonderd Reserve-winkels te openen. “De klant gaat een verbeterde ervaring eisen”, stelt ceo Howard Schultz nu tegenover persbureau Bloomberg.

De chiquere locaties verkopen duurdere koffie en hebben ook producten van de Italiaanse bakkerij Princi in het assortiment. Daarnaast opent Starbucks nog enkele Roastery & Tasting Rooms, waaronder in Shanghai en Tokio. Eerder werd al bekend dat het concept in 2018 in New York wordt geïntroduceerd. Dat wordt met 1900 vierkante meter zijn grootste winkel ooit.

Met de upgrade van het merk hoopt Starbucks beter te kunnen concurreren met de regionale en lokale koffieketens. Reserve-koffie wordt doorgaans in kleinere hoeveelheden verkocht en kosten meer dan koffie van traditionele bonen, wat de Amerikaanse retailer aan een betere omzet moet helpen.