De hogere winkeldiefstal rond de feestdagen kost Nederlandse retailers 329 miljoen euro. Die kosten berekenen zij door aan de consument, waardoor die volgens onderzoek van Checkpoint Systems gemiddeld negentien euro meer betaalt in het laatste kwartaal.
Het verlies door winkelcriminaliteit ligt in de laatste drie maanden van het jaar een kwart hoger dan in andere maanden, stelt het onderzoek. Vooral luxegoederen als cosmetica, alcohol, elektronica en accessoires zijn populair bij winkeldieven. Bovendien valt diefstal minder op, door de extra drukte op de winkelvloer.
Door de stijging van de winkelcriminaliteit in deze periode, liggen de marges voor retailers volgens het onderzoek zeven procent lager dan in de andere negen maanden. Winkels draaien in de laatste drie maanden 43 procent meer omzet dan de rest van het jaar en bijna een derde van de totale jaaromzet.
Retailers steken jaarlijks vele honderden miljoenen in de bestrijding van winkeldiefstal, zegt secretaris winkelcriminaliteit Bert van Steeg van Detailhandel Nederland tegen het Algemeen Dagblad. Vaak bedenken dieven weer nieuwe methoden en staan winkeliers machteloos, ziet hij. “Als een winkeldief al wordt gepakt, is het bovendien maar de vraag of die wordt vervolgd en of de winkeliers ooit hun geld terugzien.”
Reacties 0