De omzet van biologische voedingsproducten is in 2015 met tien procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van het Ministerie van Economische Zaken.
Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren en prijsveranderingen zijn volgens het onderzoek mogelijke verklaringen van de groei. Zuivel is met 21 procent van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment.
Voor het onderzoek is een steekproef gedaan bij zeventig procent van de supermarkten, alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt, zoals horeca en catering. De totale biologische foodomzet kwam daarbij uit op ruim een miljard euro. Het merendeel, 586 miljoen, werd uitgegeven in supermarkten.
Volgens een schatting van Wageningen Economic Research besteedden consumenten vorig jaar ruim 1,3 miljard euro aan biologisch voedsel. Bij dat bedrag zijn ook de dertig procent supermarkten en andere kleine verkoopkanalen meegenomen, die in de Monitor Duurzaam Voedsel ontbraken.
Reacties 0