Supermarktketens willen graag meer biologische voedingsproducten verkopen, maar kunnen de consumentenvraag niet bijbenen. “De vraag is groter dan het aanbod”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn in het Algemeen Dagblad.
De verkoop van biologische voeding is vorig jaar met tien procent gestegen, bleek deze week uit de Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van Economische Zaken. Maar het land dat gebruikt wordt voor biologische landbouw, is volgens brancheorganisatie Bionext ongeveer gelijkgebleven. “We willen graag meer biologische groenten en fruit verkopen, maar bijvoorbeeld aardbeien en frambozen zijn slecht beschikbaar”, aldus de Albert Heijn-woordvoerder.
Ook Lidl en Jumbo geven aan moeite te hebben met het vervangen van ‘reguliere’ producten door biologische alternatieven. Producten van de ene op de andere dag vervangen zou de prijs enorm opdrijven, zegt een woordvoerder van Jumbo.
De bestedingen aan biologische voeding groeien al zes jaar. Het merendeel van de ruim één miljard euro biologische voedingsomzet werd vorig jaar uitgegeven bij supermarkten, zo’n 586 miljoen.
Reacties 0